På psykiatrimottagningen Care prioriteras vinst över välmående och flest diagnoser ger störst utdelning. Den idealistiske och Kierkegaard-inläste psykologistudenten Johannes (spelad av Nils Wetterholm) praktiserar på Care men trivs inte med kommersen och bokar i smyg in ett brokigt gäng patienter, däribland den speedade performance-konstnären Rakel (Alva Bratt). Tillsammans bildar de The Dance Club, där de utforskar om det finns andra botemedel än diagnoser och tabletter för att lindra smärtan.
Lisa Langseth gör äntligen film igen efter tv-succén Kärlek & anarki. Idag är det biopremiär för röjigt systemkritiska The Dance Club som tar avstamp i en nutid där psykiatrin går på högvarv, men alla tycks må dåligt ändå.
Hur startade projektet?
Lisa Langseth: Jag visste att jag ville göra någonting om de här diagnoserna som kom helt plötsligt. Jag är ju så pass gammal att jag minns när de inte fanns överallt. Och plötsligt kom mina barn hem och sa att den och den i klassen antagligen hade den och den diagnosen. Man pratar om sig själv och andra i termer av diagnoser vilket jag tyckte var så otroligt intressant.
Sen växte manuset fram parallellt med intervjuer som jag gjorde med psykologer. Jag tänkte aldrig riktigt att jag gjorde research, för det gick så lätt och var så jäkla spännande och det gav mig väldigt mycket energi till manusprocessen. Min ingångspunkt var ganska öppen men det fanns så mycket kritik inifrån själva psykiatrin, från psykologerna själva, mot det här systemet, vilket var väldigt intressant och förvånande.