Den finska regissören och manusförfattaren Juho Kuosmanen slog igenom stort med sin första långfilm, boxningsdramat Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv, som belönades med Un certain regard-priset i Cannes 2016. Uppföljaren Kupe nr. 6 (2021) vann Grand Prix i Cannes och blev shortlistad för en Oscar för Bästa internationella film.
Nu är Juho Kuosmanen tillbaka med Den tysta trilogin, som består av tre kortfilmer: Romu-Mattila and a Beautiful Woman, om en ensam man som blir vräkt från sitt hem av kommunen och ger sig ut på jakt efter ett nytt liv; The Moonshiners, om ett utblottat par som börjar bränna hemma men hamnar i trubbel; och avslutande A Planet Far Away om två fyrvaktare med en kärlek starkare än döden. Alla tre är stumfilmer, svartvita med textskyltar, och med specialskriven musik av stumfilmsorkestern Ykspihlajan Kino-Orkesteri. Samma skådespelare återkommer, liksom en kärv men kärleksfull blick på existenser i samhällets utkant. Kolsvart humor med värme – ett kargt men ömsint deadpan-universum som vänner av Kaurismäki (som också är medproducent) nog kan känna igen sig i.
Vi träffade Juho Kusomanen när han gjorde ett Stockholmsbesök i samband med den svenska biopremiären!
När började ditt intresse för stumfilm?
Det kom nog i början av 2000-talet när jag började se mer film och började gå på festivaler med liveband – det var avgörande. Jag minns särskilt när jag var på Midnight Sun Film Festival i Sodankylä 2007 och de visade Safety Last [1923] av Harold Lloyd. Det satt en kvinna framför mig och hon skrattade så mycket och vaggade så mycket i sin stol att stolen välte, och hon hamnade under den – stolen låg ovanpå henne. Raderna var ganska trånga, så vi var tvungna att hjälpa henne upp. Då tänkte jag: "Jag har sett många roliga komedier på bio, men jag har aldrig sett någon skratta så mycket att de ramlar ur stolen."
Är det där kraften i stumfilm, att även 100 år gamla filmer kan väcka sådana reaktioner?
Ja, det tror jag. Särskilt stumfilm med liveband, som är något helt annat – otroligt kraftfullt. Innan jag såg en sådan visning förstod jag inte stumfilmens fulla kraft. Men när jag började se dem med liveorkestrar tänkte jag: "Wow, det är såhär det ska kännas." Det är också magiskt att se ljuden skapas live på scen i takt med filmen. Och eftersom många stumfilmer är naiva och melodramatiska, så släpper publiken sin kritiska blick och blir inbjuden till lek. Det är kul att se vuxna människor skratta åt någon som ramlar – sånt händer inte i moderna filmer där vi ifrågasätter stil och budskap mer.